Kundnumret som är kopplat till ditt användarnamn har stängts och dess användning har nekats. Om du har frågor, vänligen kontakta administratören på ditt företag eller [email protected].

Vanliga frågor och svar

Registrering och inloggning i näthandeln

FRÅGA: Går det att beställa produkter utan registrering?
SVAR: För att göra beställningar i näthandeln, behöver du ett företagsspecifikt kundkonto samt användarinlogg.

FRÅGA: Hur kan jag registrera mig som kund i näthandeln?
SVAR: Du kan registrera dig på ETRAs hemsidor. Länk till registreringen: https://www.etra.se/sv/ansokan-om-kontooppning

FRÅGA: Jag har glömt mitt lösenord. Hur kan jag återställa det?
SVAR: Återställning sker via denna länk: https://www.etra.se/sv/customer/account/forgotpassword/

FRÅGA: Jag har problem med inloggningen och kan inte logga in. Vem ska jag kontakta?
SVAR: Det bästa sättet att ta kontakt med oss är per email till adressen: [email protected]

Produkternas tillgänglighet och försäljning

FRÅGA: Hur får jag reda på om produkten är tillgänglig?
SVAR: Produktens lagerstatus visas med tre olika symboler. Symbolerna anger om produkten är tillgänglig i centrallagret, finns produkten i någon av våra affärer (Megacenters) eller om det är fråga om en produkt som beställs på begäran. Som inloggad får du informationen genom ”Granska tillgänglighet” -knappen eller den lilla pilen som visar noggrannare lagerstatus. I lagerstatusrutan visas alltid din egen Etra Megacenter som svärtad, oavsett om produkten i fråga finns tillgänglig. De Etra Megacenters, som inte har produkten tillgänglig visas inte. Enbart Megacenters, där produkten är tillgänglig, visas.

FRÅGA: Vad betyder obligatorisk förpackningsstorlek?
SVAR: Med obligatoriska förpackningsstorleken menas antalet produkter som säljs per gång. Om du försöker köpa ett annat antal, visas antalet för föregående och nästa obligatoriska förpackningsstorlek.

FRÅGA: Vad betyder rekommenderat parti?
SVAR: Rekommenderat parti är ett förslag på hur många partier som rekommenderas att köpa. Dock går det att ändra antalet vid behov. Antalfältets + och - symbolerna är till för att addera eller subtrahera rekommenderade partier, men det går även att skriva fritt önskat antal.    

FRÅGA: Jag ska beställa en produkt vars enhet anges i kvadrat (M2), men produktens angivna storlek är t.ex. 3x1400x20000mm. Är priset angivet för en kvadrat eller för hela rullen?
SVAR: Priset som visas är EUR(SEK)/M2.

Produktsortiment

FRÅGA: Var finns kontaktuppgifter, om jag behöver mer information om produkten?
SVAR: När du är inloggad hittar du noggrannare kontaktuppgifter i produktinformationen, ifall du har frågor angående produkten eller dess tekniska egenskaper. Ta kontakt med din närmaste Etra Megacenter ifall du inte är inloggad.

FRÅGA: Hur vet jag vilka tilläggsdelar eller tillbehör som fungerar med produkten jag köpt tidigare?
SVAR: När det är möjligt, lägger vi till informationen i nedre kanten av produktsidan. Om informationen inte är tillgänglig, kan du alltid fråga hos din Etra Megacenter eller produktorganisationen.

FRÅGA: Var hittar jag säkerhetsdatabladet för kemikalierna?
SVAR: Säkerhetdatabladet för enskilda produkter finns på varje separat produktsida i filerna som PDF-fil.

FRÅGA: Är alla era produkter synliga och möjliga att köpa i näthandeln.
SVAR: I vår näthandel visar vi en stor del av våra produkter. Ifall du inte hittar en produkt du söker, så tveka inte med att kontakta din Etra Megacenter så hjälper vi dig hitta det du behöver.

Beställningar i näthandeln och orderhistorik

FRÅGA: Ingår moms i priserna som visas i näthandeln?
SVAR: Moms ingår ej i priserna som visas. Hela beställningens slutgiltiga pris visas i online kundvagnen.

FRÅGA: Vad menas med referensfälten och vilken information går det att fylla i dem?
SVAR: Referensfälten är till för att fylla i referenser, som underlättar behandling av kundens faktura. I fälten går det att fylla i referenser för enstaka beställningsrader eller referenser som angår hela beställningen.

FRÅGA: Hur vet jag att min order har blivit mottagen?
SVAR: Vi skickar en orderbekräftelse per epost när vi har mottagit din order.

FRÅGA: Är det möjligt att ändra på ordern jag redan skickat?
SVAR:  Ifall ordern inte har hunnit bli behandlad, är det fortfarande möjligt att ändra eller avsäga ordern. Kontakta näthandelns kundtjänst så snabbt som möjligt, ifall du vill uppdatera ordern.

FRÅGA: Är det möjligt att namnge kundvagnar online och spara dem för nästa gång?
SVAR: Det är möjligt att skapa inköpslistor och spara dem för nästa gång. Det är t.o.m. möjligt att namnge listorna. När du väl är på enstaka produktens sida, kan du addera produkten till en befintlig lista eller skapa en ny lista. Då du behandlar listan nästa gång går det bra att addera eller ta bort produkter från listan före beställningen.

FRÅGA: Är det möjligt att beställa kemikalier via näthandeln?
SVAR: Ja, det är möjligt. Dock är det inte möjligt att leverera order med kemikalier som postpaket.  

FRÅGA: Är det möjligt att göra en order på en likadan lista, med samma pris?
SVAR: Från orderhistoriken går det bra att replikera ordern man gjort tidigare om produkterna fortfarande finns tillgängliga. Priserna bestäms dock enligt aktuell prisförteckning och kan komma att variera från förra ordern.   

FRÅGA: Hur gammal orderhistorik är tillgänglig?  
SVAR: I orderhistoriken kan du se flera år gamla beställningar och du ser även alla beställningar för kundnumret, oavsett var eller vem som gjort ordern.

Leverans

FRÅGA: Kan jag välja leveranssätt?
SVAR: Du kan välja leveranssätt från de angivna alternativen.

FRÅGA: Hur ändrar jag leveransadress för en order gjord i näthandeln?
SVAR: Du kan ändra leveransadressen i kundvagnsskedet eller be om att lägga till en helt ny leveransadress genom ”Ny adress” -bilagan som finns i egna uppgifter.

FRÅGA: Är det möjligt att definiera ett leveransdatum för näthandelsorder?
SVAR: Ja, önskat leveransdatum går att fastställa i uppgifter om ordern.

FRÅGA: Är det möjligt att hämta ordern i en annan Etra Megacenter än från min hem-Megacenter?
SVAR: Ja. Gör så här: välj önskad Megacenter när du placerar ordern och Avhämtning i Megacenter

FRÅGA: Hur definieras fraktkostnader för beställningar i näthandeln?
SVAR: Fraktkostnaden för leveransmetoden ”Enligt överenskommelse” definieras enligt förbestämda leveransvillkor och leveransmetod. Fraktkostnaden för postpaket eller postfrakt definieras enligt vikt. Vikten avläses från produktbeteckningen.

FRÅGA:  Varför levereras en order i flera omgångar?
SVAR: Vårt mål på Etra är att alltid leverera så snabbt som möjligt. En vanlig orsak till att produkterna kommer i omgångar är att vissa produkter kan ha en längre leveranstid än andra, vilket leder till att produkter som finns i lager levereras till kunderna snabbare.

FRÅGA: Vissa produkter i min order är levererade men inte alla. Vem ska jag kontakta angående leveranstid på resterande produkter?
SVAR: Kontakta din Etra Megacenter som tar hand om din kundrelation.